Paul te Stroete: Beggin’ to see the light

11 maart – 14 april 2023 in Café Bern

Onder de titel Beggin’ to see the light exposeert Paul te Stroete (Zeddam, 1953) van 11 maart t/m 14 april 2023 een selectie van zijn fotografisch werk in Café Bern. Gefascineerd door fotografie sinds altijd, zo karakteriseert Paul zichzelf en dat stralen de foto’s die in Café Bern te zien zijn ook zeker uit.

Terug naar overzicht

 

Stel Amsterdam

Paul te Stroete
1993

Piëzografie op Hahnemühle Fine Art papier
90 x 70 cm, inclusief lijst

Te zien in Café Bern
van 11 maart t/m 14 april 2023

Aleta, barista bij Tofani

Paul te Stroete
1994

Piëzografie op Hahnemühle Fine Art papier
90 x 70 cm, inclusief lijst

Te zien in Café Bern
van 11 maart t/m 14 april 2023

Dame Portugal

Paul te Stroete
1986

Piëzografie op Hahnemühle Fine Art papier
90 x 70 cm, inclusief lijst

Te zien in Café Bern
van 11 maart t/m 14 april 2023

Dionne omhelst haar begeleider Marcia Amsterdam

Paul te Stroete
2020

Piëzografie op Hahnemühle Fine Art papier
90 x 70 cm, inclusief lijst

Te zien in Café Bern
van 11 maart t/m 14 april 2023

Jongen Portugal

Paul te Stroete
1987

Piëzografie op Hahnemühle Fine Art papier
90 x 70 cm, inclusief lijst

Te zien in Café Bern
van 11 maart t/m 14 april 2023

Dame trein Arnhem

Paul te Stroete
2019

Piëzografie op Hahnemühle Fine Art papier
90 x 70 cm, inclusief lijst

Te zien in Café Bern
van 11 maart t/m 14 april 2023

Paul te Stroete

Zeddam, 1953
De belangstelling voor fotografie werd bij Paul te Stroete al jong gewekt: het eerste zaadje werd geplant toen hij nog kind was en zijn vader een -overigens heel simpele- camera kocht. Blijkbaar kiemde dat zaadje en groeide het uit tot een serieuze plant, want Paul spaarde noest tot hij op zijn 12e genoeg geld bijeen had om een Yashica halfkleinbeeldcamera aan te schaffen; dit alles tot ongenoegen van zijn moeder die fotografie als veel te dure hobby af serveerde.

Elf jaar later werd hij de trotse bezitter van een tweedehands Leicaflex: het was voor zijn gevoel een belangrijke volgende stap in de fotografie. Maar het zou een hobbelige weg, vol vallen en opstaan worden.

Inmiddels in de kraakbeweging terecht gekomen, besloot Paul begin jaren ’80 van de fotografie zijn vak te maken: ontwikkelen en afdrukken leerde hij in buurthuis De Moor in de Bethaniënstraat.

De werkelijkheid bleek weerbarstiger: als assistent van fotograaf Han Singels kwam je nog eens ergens, onderweg besprak je de toestand in de wereld en de zin van het leven. Maar financieel was het geen groot succes: Han verdiende er weinig mee en Paul vrijwel niks; op goede dagen betaalde Han hem 100 gulden en hij kreeg altijd boterhammen en koffie.

Vanaf 1994 kwam de fotografie op het tweede plan: aanvankelijk werkte Paul voor een grafisch bedrijfje en later in de ICT. Maar vanaf 2001 -Paul was inmiddels vader geworden- pakte hij de fotografie ook weer op en kreeg hij steeds vaker opdrachten voor reportages, portretten en voor werk in het blad van de Bridgebond.

Paul heeft soms het idee gehad dat hij er niets van kon, op andere momenten dacht hij een gevoelige uitsnede van de werkelijkheid te hebben gemaakt. Aan de kijker om zich een beeld te vormen: de expositie in Café Bern geeft een overzicht van Paul’s werk door de jaren heen.